FAQ - FREQUENTLY ASKED QUESTIONS

Hva er EMS-trening?


EMS eller elektrostimulering av muskler er en trening av hele kroppen ved bruk av elektrisitet. Ved normal drift stimuleres musklene med elektriske (bioelektriske) impulser.

EMS-trening er basert på bruk av dette fenomenet. Gjennom utsendelse av svært gjenkjennelige eksterne elektriske impulser blir den naturlige muskelfunksjonen ytterligere intensivert, noe som gjør det mulig å oppnå mye mer effektiv muskelspenning.




Hva er fordelene med EMS-trening?


EMS-trening brukes når en ønsker å utvikle muskelvev, forbedre tilstanden på huden gjennom fjerning av cellulitter, redusere mengden av fettvevet, bli kvitt smertene forårsaket av muskelsvakhet ogrehabilitere kroppen etter ulykke.

Ledende idrettsutøvere bruker EMS-trening som tillegg til sin trening, særlig for å forbedre muskelstyrke og utholdenhet. Fysioterapeuter bruker EMS til å gjenoppbygge svekkede muskler i tilfelle en annen form for trening ikke er mulig.

Personlige trenere, treningsstudioer og skjønnhetssentre som fokuserer på helse- og skjønnhetsaspekt, bruker EMS til forming av muskler, nedbryting av fett og stimulering av metabolisme.




Kan jeg drive EMS-trening over en lengre periode?


Ja, du kan øve regelmessig over en lengre periode, akkurat som ved konvensjonell trening. Muskelstyrke kan kun styrkes gjennom regelmessige øvelser. Hvis du ikke vil trene over en lengre periode, vil musklene komme tilbake til sin opprinnelige størrelse på samme måte som ved tradisjonell trening.




Hvorfor er EMS mer effektiv enn tradisjonell styrketrening?


EMS er trening av hele kroppen. Ved en sammentrekning aktiveres over 90% av muskelfibrene i motsetning til den konvensjonelle treningen. Også de dype musklene aktiveres, noe som øker den indre koordinasjonen og intracellulær koordinering. I forbindelse med det ovennevnte kan effekten oppnås mye raskere og mer effektiv enn i tilfelle konvensjonelle styrkeøvelser. Effektene av EMS-trening kan være opptil 18 ganger bedre enn i tilfelle tradisjonell styrketrening.




Kan stimulering med strøm være farlig?


Nei, trening eller terapi ved bruk av stimulering med lavfrekvent strøm er ikke farlig. Hvorfor? Våre muskler er i kontinuerlig drift. Under denne prosessen initierer de små indre impulsene hver bevegelse. Under EMS-trening forsterkes impulsene med en ekstra impuls fra utsiden, derfor oppfattes de ikke av kroppen som et fremmed inngrep.




Hvilke spesielle krav må jeg oppfylle for å trene EMS?


Du trenger ikke å oppfylle noen spesielle krav. Ethvert friskt menneske kan bruke EMS-trening effektivt. Bare i noen spesielle tilfeller knyttet til oppfyllelse av bestemte krav eller ved en akutt sykdom som kan medføre utelukking av fysisk belastning eller idrett, bør EMS-trening ikke være aktuelt. Sånne faktorer kan være: kreftsykdom eller bruk av pacemaker. Alle risikofaktorer må utelukkes først i individuell samtale med treneren før trening.




Hvor mye tid kan jeg spare på å trene EMS?


Fritiden er dyrebar – for dyrebar for å bruke den på tidskrevende og ineffektive treningsøkter. CaliTec kombinerer tidsparing og effektiv trening, uten rom for kompromiss. Bare en 20-minutters treningsøkt per uke er nok til å føle en vesentlig forbedring av kondisjon i løpet av få uker.




Hvilke fordeler gir trening av hele kroppen med elektrostimulering av muskler?


Under muskelarbeid er hele kroppen intensivt stimulert. Økning av blodgjennomstrømning har en fordelaktig effekt på huden, kroppen er avslappet og cellulitter kan reduseres effektivt. Etter trening kommer du til å føle deg avslappet og uthvilt. EMS-trening forbedrer også fysisk ytelse – du kommer til å føle deg ladet med positiv energi, sunnere, og din trøtthet og motvilje mot daglige gjøremål vil bli vesentlig mindre. Sammenlignet med den tradisjonelle treningen tilbyr EMS mye større intensitet på trening i langt kortere tid.




Kan jeg gå ned i vekt ved hjelp av EMS?


Ja. I den første fasen av treningen kommer du til å miste unødvendige centimeter, og deretter blir fettvevene redusert. Du kommer også til å forbrenne flere kalorier i hverdagen på grunn av økt aktivitet av musklene, noe som vil føre til økning av energiforbruket. Altså målet med treningen er å redusere omkretsen rundt hoftene og vektreduksjon.

EMS-trening er også et utmerket supplement til dietten som effektivt støtter vekttap og reduksjon av omkretsen av midjen.




Når vil jeg se resultatene?


Allerede etter den første treningsøkten kommer du til å føle en bølge av positiv energi.

Synlige effekter som bedre holdning dukker vanligvis opp etter noen få treningsøkter.

Vekttap, øking av styrke og forbedret utseende av huden din vil være synlig i løpet av 4-6 uke - selvfølgelig avhengig av din aktuelle fysiske form før treningsstart og matvaner.

Den mest anbefalte metoden er to 20-minutters treningsøkter per uke.




Hvordan påvirker EMS størrelsen på brystkassen, midjen og hoftene?


Ideelle dimensjoner for nesten hver kvinne er 90-60-90. Moteblader fremmer et kvinnelig kroppsideal med enperfekt hud, klare utringninger og en feminin silhuett som ikke gjenspeiler utseendet til de fleste kvinner.

EMS-trening tilbyr en subtil og varig forbedring, slanker midjen og beinene, nærer bindevev, forbedrer og til og med fjerner cellulitter.




Gir EMS-trening mening i tilfelle personer som er lite aktive fysisk?


EMS-trening kan ha en stor påvirkning på personer som har lav tilbøyelighet til å være fysisk aktive.

Det er svært ofte mennesker som har unngått idrett siden en tidlig alder.

EMS-trening kan være en god start for å begynne med øvelser og en impuls til å forbedre ens daglige liv.

Gjennom en bedre forståelse av sin egen kropp kan du finne igjen gleden av å utføre fysisk aktivitet og føle enkelte muskelgrupper.




Er en rask vekst av muskelmasse mulig ved hjelp av EMS-trening?


Ja. Takket være EMS kan du maksimere dine treningseffekter, noe som ikke alltid er mulig ved den tradisjonelle treningen.

Ettersom det er mange muskelgrupper som settes i gang samtidig i EMS-treningen, hvorved beskyttelse av leddene opprettholdes, er det mulig å oppnå spektakulære effekter.

Muskelvekst (hypertrofi) oppnås mye raskere. Det er likevel viktig å være klar over at den riktige muskelveksten ikke barekrever en tilpasset trening og diett, men også et riktig hormonnivå. Ved trening for menn gjør testosteron det mulig å bygge muskelmasse, mens ved trening for kvinner gjør østrogen musklene slankere.




Har den elektriske strømmen noen bivirkninger?


Nei, ifølge den offisielle forskningen finnes det ingen negative bivirkninger ved bruk av strøm for å forbedre sportslige prestasjoner hos friske mennesker.

Tvert imot, det finnes mange positive indikasjoner.

Elektrostimulering har også vært anerkjent som en del av de klassiske fysioterapiteknikkene siden 1950.




Kan den elektriske strømmen ha en påvirkning på hjertet?


Nei, lavfrekvente impulser aktiverer utelukkende tverrstripet skjelettmuskulatur.

Strømmen kommer ikke til organer eller hjertet.





      * Calitec ems trening & massasje studio * Seljord  * Calitec ems trening & massasje studio *

  • Facebook - Black Circle
  • Instagram - Black Circle